11. syyskuuta 2017 | Piia Hiukka | Kaupallinen yhteistyö

Sote vie, mutta kuka vikisee?

Kesälomien kynnyksellä Suomi havahtui uutiseen, että maakuntauudistus ja siihen liittyvä sote-uudistus siirtyvätkin vuoteen 2020. Tämän uutisen seurauksena varmasti useammatkin hartiat lysähtivät, osalla helpotuksesta ja osalla ponnisteluiden jatkumisesta. Soten ote Suomeen ja sen vaikutukset ovat kuitenkin jo kulman takana. Sote tulee, oletko valmis? Miten sinä aiot tämän lisävuoden käyttää?

Useimmissa kunnissa ja kaupungeissa sosiaali ja terveyspalveluiden uudistumisen odotus on tarkoittanut sote-palveluiden kehittymisen hiipumista. Kauaskantoisia päätöksiä ei välttämättä uskalleta tehdä esimerkiksi toiminnanohjaus- ja potilastietojärjestelmien suhteen, koska yksi soten kuumimmista perunoista on mahdollinen ”yhden potilasjärjestelmän taktiikka”. Tämä, kuten koko sote uudistuksen muutkin toimintatapamuutokset ovat vasta suunnitelmia.

Tehdään yhdessä ja tehdään se nyt

Sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat kuitenkin tässä ja nyt. On meidän vastuullamme taata näiden palveluiden vastaavuus alati muuttuviin hoitotarpeisiin. Odottavan aika on liian pitkä, jos sen mittarina käytetään investointien jäädyttämisestä johtuvaa nykyisten IT-ratkaisujen kehityksen pysähtymistä. Ja millä kustannuksella? Kustannus on hyvinvointi ja maksajana loppukäyttäjä, eli esimerkiksi kotihoidon asiakas, joka on täysin riippuvainen kunnan tai kaupungin hänelle tuottamista palveluista.

Elina Jyväsjärvi totesi blogissaan sitku-ilmiön uhkaavan sote-uudistusta, vaikka juuri nyt on aika toimia. Tämä sitku-ilmiö eli ”sitten kun” -ajattelutapa on uhka kaikelle sille kehitykselle, jota voimme luoda kun tartumme asioihin yhdessä. Ratkaisuja ja kehitystä ei tarvitse tehdä yksin. Sote-kentällä eri alojen asiantuntijat ja sote-alan ammattilaiset tarjoavat auttavaa kättä. Heidän ääntään voi ja pitää kuunnella nyt eikä ”sitten kun”.

Emme saa myöskään millään tasolla unohtaa näitä sote-alan ammattilaisia, jotka konkreettisesti kohtaavat asiakkaan. Siksi on tärkeää huomioida ja mahdollistaa käytännöllisimmät ja ketterimmät toimintatavat, joilla helpotetaan hoitotyön ammattilaisten arkea ja maksimoidaan välittömään asiakastyöhön käytettävä aika.

Sote-palvelut mobiilissa – siis Mukana

Palvelu- ja työntekijäkokemukseen sanan mukaisesti kättä pidempää tarjoavat myös erilaiset mobiili-ratkaisut. Koko maailma palveluineen on jo siirtynyt kännykkään ja niin myös sosiaali- ja terveyspalvelut. Mobiililaitteiden hyödyntäminen tarjoaa ketteryyttä sekä ajasta ja paikasta riippumatonta yksilöllistä tietoa, joiden avulla asiakaspalvelua voidaan parantaa merkittävästi. Lisäksi mobiilisovellusten avoimet rajapinnat mahdollistavat saumattoman yhteyden useiden erilaisen taustajärjestelmien kanssa. CGI tarjoaa muun muassa erilaisia Mukana-ratkaisuja  mobiiliin, joiden avulla asiakkaan tiedot saadaan kirjattua puhelimella ajantasaisesti ja lähetettyä taustajärjestelmään. Lisäksi jo olemassa olevat tiedot saadaan reaaliaikaisesti näkyviin suoraan puhelimen ruudulle. Myös 2020-luvulla.

Vaikka sote-uudistuksen suhteen mennään nyt jatkoajalle, niin hyvät uutiset ovat juuri ne, että vielä on aikaa. Tarjoamme avuksesi koko sote-alalla tarvittavan asiantuntijaosaamisen kirjon. Toimivimmat palvelu- ja ratkaisumallit tehdään aina yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa. Vain kehittymällä ja kehittämällä on mahdollisuus olla etulinjassa. Ja kukapa ei siellä haluaisi olla, kun sote-Suomi tuo tullessaan asiakkaan markkinat.

Päätös lähteä mukaan kehityksen ja paremman asiakaskokemuksen tielle on kuitenkin tehtävä tänään. Pian on edessä ne hetket, jolloin kun katsotaan kuka vie ja kuka vikisee. Kumpaan kelkkaan sinä haluat lähteä?

Kirjoittaja Piia Hiukka on CGI:n palvelu- ja projektipäällikkö.

 

Kommentoi:

Blogi

Tiistaina ilmestyi jälleen yksi esitys siitä, miksi 18 maakuntaa on aivan liikaa. Montako näitä esityksiä tarvitaan, että asia uskotaan? Tai no, on se kai uskottu, mutta linjaukset tehdään ilman ”tuot...

Keskustelu valinnanvapauslaista käynnistyi jo ennen kuin lausuntopyyntö lakiehdotuksesta lähti liikkeelle. Raflaavat kannanotot saavat julkisuutta ja herättävät kansalaisissa ja ammattilaisissakin häm...

Sote-uudistus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa Suomeen hyvinvointia tuottava asiakaslähtöinen, laadukas ja kustannustehokas palvelujärjestelmä. Digitalisaatiota on maalailtu yhdeksi kesk...

Sote-keskustelussa on jäänyt yksi merkittävä, kustannusten hallintaan liittyvä mahdollisuus käsittelemättä. ”Raha seuraa asiakasta”-ajattelussa on jääty puolitiehen. Valtion maakunnille ohjattavasta s...

Twitter

  



Bonnier Business Forum Oy
Mikonkatu 13 D 132 (4. krs)
FI-00100 Helsinki
 
Toimitus:
toimitus.ht@bonnierbusiness.fi
 
Asiakaspalvelu:
Puhelin +358 30 422 8808
asiakaspalvelu@bonnierbusiness.fi