7. syyskuuta 2017 | Kari Varkila

Mahdollistavan ja rajoittavan vedenajakajalla

Pohdiskelen sote-uudistuksen asioita usein - mielelläni. Pohdiskeluun liittyvät tunteet ulottuvat asioiden monimuotoisuudesta johtuvasta älyllisen riittämättömyyden tunteesta hämmästelyyn siitä, kuinka vaikeaa tuntuu olevan myöntää yksinkertaisia asioita.

Sote ei sinänsä ole kovin vaikea asia. Se on vain niin monisyinen ja lähes lukemattomista erilaisista seikoista koostuva, että sen voi helposti saada näyttämään vaikealta. Tätä seikkaa monet asiantuntijat käyttävät hyväkseen korostaakseen omaa tärkeyttään. Helpommaksi sote muuttuu, kun sitä tarkastelee yksityiskohta kerrallaan. Näin joutuu väistämättä myöntämään, että asioita ei saada hyväksi pelkästään suunnittelemalla isoa kuvaa. Samanaikaisesti pitää huomio kiinnittää yksityiskohtiin ja kehittää asioita niiden kautta. Yksityiskohtia taas ei paranneta ylhäältä ohjaamalla, vaan antamalla mahdollisuus sille, että järjestelmä parantaa itse itseään.
Keskeinen soten kysymys onkin valitsevatko päättäjät mahdollistavan tulevaisuuden vai haluavatko he edelleen jatkaa vanhan rajoittavan mallin mukaisesti.

Mahdollistavassa sotessa avataan toiminta asiakasohjautuvaksi. Ei kerralla, mutta aloittaen sieltä missä vaikuttavuus voisi olla suurin ja riskit pienimmät. Siis peruspalveluissa. Peruspalveluissa ensimmäiseksi auttajan ja autettavan kohtaamispaikaksi voidaan asettaa pieni asuinpaikan lähellä sijaitseva soteasema.

Asemat voivat olla yrittäjävetoisia ja ne saavat muokata toimintaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Niillä on lupa ottaa käyttöön omia nokkelia ratkaisuja ja yhteistyömuotoja asiakkaiden parhaaksi ja venyä asiakkaan vuoksi niin kuin yrittäjät tyypillisesti venyvät. Mahdollistavan toiminnan esimerkeistä on helppoa tehdä pitkä lista. Kaikki tämä tietysti asetetussa taloudellisessa raamissa, jolloin kustannukset eivät karkaa.

Vanha totuus on, että perustason sosiaali- ja terveyspalveluissa ihminen tekee työtä ihmiselle. Vaikuttavin auttajan ja autettavan kohtaamisen tulos syntyy, kun auttaja on sekä osaava että motivoitunut ja autettava kokee kohtaamisen ymmärrettävänä ja hyödyllisenä. Onnistunut palvelutapahtuma syntyy vaatimattomassakin ympäristössä eikä tähän sote-palveluiden yleisimpään tapahtumaan tule lisäarvoa suurista organisaatioista raskaine hallintoineen ja palatsimaisine tiloineen. Päinvastoin suuret rakenteet voivat heikentää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista ja hankaloittaa asiakkaiden pääsyä palveluiden piiriin. Vastaavasti pienuus rohkaisee, tai jopa pakottaa, keksimään uutta.

Valmistelijat ja päättäjät tarvitsevat vain rohkeutta antaa sotelle ja sotelaisille mahdollisuus - sitä odotetaan.

Kirjoittaja Kari Varkila on Fennian johtava asiantuntija.

 

Kommentoi:

Blogi

Hyvä tietosuoja ei ole leikin asia. Tätä väittämää ei uskoisi, kun seuraa aiheesta julkisesti käytävää keskustelua. Näyttää siltä, että naapurin tietojen urkkimisesta on tullut lähes kansallinen tapa....

Valinnanvapauslain tarkoituksena on lisätä asiakkaiden mahdollisuuksia valita tarvitsemiensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottaja. Laki pyrkii myös parantamaan asiakkaiden yhdenvertaisuu...

Sote-uudistus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa Suomeen hyvinvointia tuottava asiakaslähtöinen, laadukas ja kustannustehokas palvelujärjestelmä. Digitalisaatiota on maalailtu yhdeksi kesk...

Sote- ja maakuntauudistus on mahdollisuus siirtyä tietojärjestelmiin, jotka tukevat uudelleenorganisoitunutta toimintaa optimaalisesti alkumetreiltä alkaen. Kotihoidon toiminnanohjaukseen on tarjolla ...

Twitter

  



Bonnier Business Forum Oy
Mikonkatu 13 D 132 (4. krs)
FI-00100 Helsinki
 
Toimitus:
toimitus.ht@bonnierbusiness.fi
 
Asiakaspalvelu:
Puhelin +358 30 422 8808
asiakaspalvelu@bonnierbusiness.fi