6. heinäkuuta 2017 | Matti Parpala | Kaupallinen yhteistyö

Nopeimmat kunnat tarttuvat jo nyt hyvinvoinnin edistämiseen

Sote-uudistuksen uutisoinnissa ennaltaehkäisevien palvelujen tärkeys on jäänyt muun muassa perustuslakikinastelun myötä vähälle huomiolle. Kuntien muuttuva rooli on kuitenkin yksi soten mielenkiintoisimmista kysymyksistä: vaikka uudistuksen jälkeen kunnat eivät vastaa enää varsinaisista sosiaali- ja terveyspalveluista, niiden tehtäväksi jää edelleen “kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen myös jatkossa” (THL).

Liikunnalla, kulttuurilla ja esimerkiksi kaupunkiympäristöllä on erittäin tärkeä rooli kunnan ja kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä – ja myös maakunnille aiheutuvien sote-kulujen hillitsemisessä. Samalla hyvin toimivat palvelut voivat olla keskeinen valtti esimerkiksi asukkaiden houkuttelemisen ja tyytyväisenä pitämisen kannalta.

Nopeimmat kunnat pohtivatkin jo nyt, miten ryhtyä toteuttamaan tätä roolia mahdollisimman tehokkaasti. Yhtenä ratkaisuna kunnissa on pohdittu esimerkiksi hyvinvointi- tai koulutussetelien käyttöönottoa. Kyseessä onkin varsin kätevä tapa tarjota palveluita: seteleitä voidaan antaa rajatulle joukolle, määrätä niille haluttu arvo, ja sallia käyttö vain tiettyjen palveluiden ostamiseen valituilta palveluntarjoajilta. Näin kuntalaisten tukeminen voidaan kohdistaa kunnan parhaaksi katsomaan toimintaan.

Hyvinvointiseteliä hyödyntämällä kunta pystyy tarjoamaan monipuolisia palveluita ilman, että sen täytyy pyörittää kaikkia palveluita itse – järjestäminen voidaan toteuttaa paikallisten yrittäjien avulla. Setelillä mahdollistetaan myös se, että kuntalainen voi käyttää palveluita muualla kuin oman kuntansa alueella ilman, että asiasta on tehtävä muita sopimuksia.

Seteli tarjoaa myös mahdollisuuden uudenlaiseen kustannusvaikuttavuuden seurantaan. Käyttöönoton jälkeen on syytä tutkia esimerkiksi sitä, mitkä ryhmät hyötyvät mistäkin palvelusta eniten, ja pidemmälle vietynä esim. mitkä palvelut korreloivat vähäisemmän sairastavuuden kanssa. Vaikka siis hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä kuntalaisen vastuu kasvaa, kunta voisi dataa seuraamalla edelleen ohjata toimintaa oikeaan suuntaan.

Sote-uudistus ei ratkaise sitä, miten kuntia kannustetaan tarttumaan hyvinvoinnin edistämiseen, ja miten tähän liittyviä palveluita tarjotaan mahdollisimman tehokkaasti. Me Palvelutilissä autamme mielellämme kuntia ryhtymään toimenpiteisiin ja saavuttamaan ennaltaehkäisyn kautta tuntuvia hyötyjä. Pystymme samalla tarjoamaan kustannustehokkaan ja nopeasti käyttöönotettavan työkalun itse järjestelmän pyörittämiseen – kyse on käytännössä hyvin lähellä sähköistä palveluseteliä olevasta toiminnasta, jossa olemassa olevaa työkalua vain käytetään uudella tavalla.

Nähdään toivottavasti SuomiAreenassa – muuten toivotan oikein hyvää ja kenties jopa sote-vapaata kesää!

Kirjoittaja Matti Parpala on Palvelutili Oy:n toimitusjohtaja.

Palvelutili Oy on kasvuyritys, jonka Smartum Palveluseteli -palvelulla toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluita ja valinnanvapautta jo tälläkin hetkellä lähes 60 kunnassa. Olemme järjestämässä yhtä SuomiAreenan pääkeskusteluista tiistaina 11.7.: “Suomi 100 vuoden päästä – kuka vastaa hyvinvoinnistasi?”

Lue lisää: www.facebook.com/events/154423761763124/

 

Kommentoi:

Blogi

Viime lauantaina Jyväskylässä vietetystä Perussuomalaisten puoluekokouksesta alkanut hallituskriisi päättyi tiistai-iltana. Parin päivän aikana median suuren spekulointimankelin läpi menivät niin hall...

Sote-uudistuksen uutisoinnissa ennaltaehkäisevien palvelujen tärkeys on jäänyt muun muassa perustuslakikinastelun myötä vähälle huomiolle. Kuntien muuttuva rooli on kuitenkin yksi soten mielenkiintois...

Teollisessa muotoilussa ei ole kyse pelkästään estetiikasta. Sillä voidaan ratkaista todellisia ongelmia, kuten Q-Flow™ -leikkausvalaisimella on tehty.Suomella on pitkäikäinen muotoiluperintö. Mestari...

Vanhuksen toimintakyky heikkenee – pitääkö muuttaa palvelujen äärelle?  Omaishoitajan liikkuminen heikkenee – onko muistisairaan pysyttävä kotona? Sairaanhoitajan pitäisi seurata haavan paranemista pä...

Twitter

  



Bonnier Business Forum Oy
Korkeavuorenkatu 37
FI-00130 Helsinki
 
Toimitus:
toimitus.ht@bonnierbusiness.fi
 
Asiakaspalvelu:
Puhelin +358 30 422 8808
asiakaspalvelu@bonnierbusiness.fi