24. toukokuuta 2017 | Juha Kartano

Itse maksavien osuus säilyy soten jälkeenkin

Tuoreen tutkimuksen mukaan nuoret suhtautuvat myönteisemmin terveyspalvelujen rahoittamiseen omin varoin. THL:n tutkimuksen mukaan, mitä vanhempi ihminen, sitä verorahoitusmyönteisempi terveyspalvelujen kuluttaja on.

Onko tämä ajankuva tiivistettynä kahteen lauseeseen? Sotien jälkeen luotu hyvinvointivaltio on ollut tuuliajolla jo kymmenen vuotta. Lama ja globalisaation infoähky ovat saaneet aikaan sen, että entistä useampi työikäinen keskittyy huolehtimaan vain omasta lähipiiristään. Maailma on ollut aina kova, mutta yltiöindividualismin kaudella se tuntuu vielä kovemmalta.

Sote-uudistus ei ratkaise kaikkien suomalaisten terveyspalvelujen käyttötarpeita. Johtavat asiantuntijat ovat jopa toivoneet, että täysin itse maksavat asiakkaat maksaisivat palvelunsa itse myös jatkossa, koska uusikaan sote-järjestelmä ei kestä kaikkien kansalaisten palvelutarpeita.

Tässä on jatkossakin mahdollisuus vakuutuksille. Suomalaisilla on jo yli 1,1 miljoonaa sairauskuluvakuutusta, joista vajaa puolet lapsilla. Sote-alan yritykset pohtivat nyt kuumeisesti, miten tuleva kapitaatiokorvausmalli pitäisi ottaa vastaan. Lähteäkö maakunnan hyväksymäksi tuottajaksi vai odottaako itsemaksavia ja vakuutuksen ottaneita asiakkaita? Vakuutusten määrän kasvu ei lopu sote-uudistukseen, koska ihmiset eivät edelleenkään luota saavansa tarvitsemiaan palveluja silloin kun he niitä haluavat. Uusi sote-järjestelmä voi avata myös uusia mahdollisuuksia vakuuttaa kansalaisia esimerkiksi maakuntien nousevia asiakasmaksuja vastaan.

Myös erilaisten vakuutuksiin sidottujen kuukausimaksuisten palvelujen osuus tullee kasvamaan. Tai jos asiakas ei olekaan tyytyväinen kaikkiin kapitaation piiriin kuuluviin palveluihin, sote-keskusta tuottava yhtiö voi tarjota samalla käynnillä asiakkaalle palveluja asiakkaan omalla kustannusvastuulla.
Terveysyritysten ja vakuutusyhtiöiden yhteistyö tiivistyy jatkossa entistä enemmän.
Kilpailu asiakkaita lisää segmentoidun brändäyksen tarvetta entisestään.

 

Kommentoi:

Blogi

Hyvä tietosuoja ei ole leikin asia. Tätä väittämää ei uskoisi, kun seuraa aiheesta julkisesti käytävää keskustelua. Näyttää siltä, että naapurin tietojen urkkimisesta on tullut lähes kansallinen tapa....

Valinnanvapauslain tarkoituksena on lisätä asiakkaiden mahdollisuuksia valita tarvitsemiensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottaja. Laki pyrkii myös parantamaan asiakkaiden yhdenvertaisuu...

Sote-uudistus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa Suomeen hyvinvointia tuottava asiakaslähtöinen, laadukas ja kustannustehokas palvelujärjestelmä. Digitalisaatiota on maalailtu yhdeksi kesk...

Sote- ja maakuntauudistus on mahdollisuus siirtyä tietojärjestelmiin, jotka tukevat uudelleenorganisoitunutta toimintaa optimaalisesti alkumetreiltä alkaen. Kotihoidon toiminnanohjaukseen on tarjolla ...

Twitter

  



Bonnier Business Forum Oy
Mikonkatu 13 D 132 (4. krs)
FI-00100 Helsinki
 
Toimitus:
toimitus.ht@bonnierbusiness.fi
 
Asiakaspalvelu:
Puhelin +358 30 422 8808
asiakaspalvelu@bonnierbusiness.fi