3. lokakuuta 2017 | Juha Kartano

Tuotantotaloudellinen määrä maakuntia

Tiistaina ilmestyi jälleen yksi esitys siitä, miksi 18 maakuntaa on aivan liikaa. Montako näitä esityksiä tarvitaan, että asia uskotaan? Tai no, on se kai uskottu, mutta linjaukset tehdään ilman ”tuotantotaloudellisia seikkoja”. Pekka Saurin Kunnallisalan kehittämissäätiölle tekemä selvitystyö kokoaa ansiokkaasti yhteen argumentteja maakuntien kappalemäärää vastaan.

Pienimmät maakunnat ovat vuodesta 2020 eteenpäin väestöpohjaltaan samankokoisia kuin suurimpien maakuntien yksittäiset kaupunginosien terveysasemat. Maakunnista tulee hyvin eritasoisia niin palvelujen järjestämistavoissa, järjestämisosaamisen hankinnassa, palvelujen tuottamistavoissa ja valinnanvapausmarkkinoiden syntymisessä. Ei niistä samanlaisia pidä tullakaan, mutta ero pienimmän ja suurimman välillä on aivan liian merkittävä monella tapaa.

Mikä olisi siis tuotantotaloudellisesti oikea määrä maakuntia? THL ehdotti enintään 12, tämäkin olisi saattanut olla vielä liian paljon, jos olisi haluttu mahdollisimman laaja hajonta esimerkiksi lääkekuluille. Yliopistopiirien johtajat halusivat maakunnista mahdollisimman suuria ja viisi oli heidän mielestään hyvä määrä. Muistaako joku, muuten, että nykyinen hallitushan piti vähän aikaa esillä kompromissien kompromissia 18/15-mallia? Se yhdistelmä vasta oli jotain!

Koska on selvää, että pienimmät maakunnat eivät kauaa itsenäisinä keiku, on kai syytä keksiä mahdollisimman nopeasti uudistuksen käynnistyttyä miten maakuntia lähdetään yhdistämään. Turha subventointi pitäisi rajoittaa minimiin.

Maakunnan tärkeimmäksi tehtäväksi on jatkossa määritelty sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen. Laadukkaan ja kustannustehokkaan järjestämisen mahdollistamiseksi tarvitaan kai edustuksellista aristokratiaa ja mahdollisimman suurta väestöpohjaa. On kuitenkin olemassa suuri mahdollisuus siihen, että maakunnista tulee vain uusi politiikan mellastuskenttä – tuotantotaloudellinen näkökulma jää vähemmälle.

 

Kommentoi:

Blogi

Tiistaina ilmestyi jälleen yksi esitys siitä, miksi 18 maakuntaa on aivan liikaa. Montako näitä esityksiä tarvitaan, että asia uskotaan? Tai no, on se kai uskottu, mutta linjaukset tehdään ilman ”tuot...

Keskustelu valinnanvapauslaista käynnistyi jo ennen kuin lausuntopyyntö lakiehdotuksesta lähti liikkeelle. Raflaavat kannanotot saavat julkisuutta ja herättävät kansalaisissa ja ammattilaisissakin häm...

Sote-uudistus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa Suomeen hyvinvointia tuottava asiakaslähtöinen, laadukas ja kustannustehokas palvelujärjestelmä. Digitalisaatiota on maalailtu yhdeksi kesk...

Sote-keskustelussa on jäänyt yksi merkittävä, kustannusten hallintaan liittyvä mahdollisuus käsittelemättä. ”Raha seuraa asiakasta”-ajattelussa on jääty puolitiehen. Valtion maakunnille ohjattavasta s...

Twitter

  



Bonnier Business Forum Oy
Mikonkatu 13 D 132 (4. krs)
FI-00100 Helsinki
 
Toimitus:
toimitus.ht@bonnierbusiness.fi
 
Asiakaspalvelu:
Puhelin +358 30 422 8808
asiakaspalvelu@bonnierbusiness.fi